کد خبر: ۵۸۲۳
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

مسجد محله آب و برق پاتوق کتابخوان‌هاست

کتابخانه مسجد امام‌جعفر‌صادق (ع) با بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب متنوع و پانصد متر مربع مساحت، هر روز پذیرای افراد کتابخوان محله آب و برق است.

در هر محله باید یک مسجد باشد که اهالی با آن انس داشته باشند و فضای معنوی آن را خانه دوم خودشان بدانند. محلی برای حضور همه قشر‌ها از هر سن‌وسالی تا بچه‌های محل مانند پدر‌ها و مادرهایشان در‌کنار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از همان کودکی پای منبر و محراب بزرگ شوند.

مسجد امام‌جعفر‌صادق (ع) در محله آب‌وبرق، از همین دست مکان‌هاست که سی‌سال قبل، اهالی با دست خودشان آن را ساختند و برخلاف برخی مساجد که خبر از سوت و‌کور بودن این مکان می‌دهند، مسجد محله آب و برق در تمام سال مملو از جمعیت است.

 

مسجدی که از کانکس شروع شد

مسجد امام‌جعفر‌صادق (ع) در سه‌طبقه درست روبه‌روی پارک خطی بولوار شهید‌صارمی، حاشیه خیابان سرو قرار گرفته و مزیتش در این است که برای نوجوانان مسجدی بوستان خطی نیز جزوی از فضای مسجد محسوب می‌شود و بسیاری از برنامه‌ها و جلساتشان را آنجا برگزار می‌کنند. با قدیمی‌های محل که هم‌صحبت می‌شویم، از گذشته‌های نه‌چندان دور می‌گویند.

سی‌چهل سال قبل که نیمی از زمین‌های این محله خالی بود، اهالی که بیشترشان کارمند سپاه و جهاد کشاورزی بودند تصمیم گرفتند دست‌به‌کار شوند و برای برگزاری نماز جماعت و مراسم و مناسبت‌ها، مکانی بسازند.

عباس سپهری یکی از اولین کسبه این محل درباره مسجدی که خود اهالی آن را بنا کردند، می‌گوید: سال‌۷۰ بود؛ با عده‌ای از همسایه‌ها جمع شدیم و تصمیم گرفتیم زمینی را به مسجد اختصاص بدهیم. از شهرداری زمین را تحویل گرفتیم و در آن کانکسی گذاشتیم که ظرفیت پنجاه‌نفر را داشت و همیشه پر از نمازگزار بود.

جواد حسینی، از دیگر اهالی قدیمی این محله، صحبت‌های سپهری را تکمیل می‌کند و می‌گوید: وقتی دیدیم استقبال زیاد است، مصمم شدیم که سریع‌تر مسجد را بنا کنیم. خوشبختانه مردم محله ما برای کار خیر پیش‌قدم هستند، همه کمک کردند و خیلی زود کلنگ مسجد زده شد. سال‌۷۲ بود. روی زمینی که هنوز سنگ‌فرش و موزاییک نشده بود، نماز را اقامه و با همان دیوار‌هایی که هنوز گچ‌کاری نشده بود، مراسم عزاداری را برپا می‌کردیم.

 

کتابخانه، قلب تپنده مسجد

امام جماعت مسجد می‌گوید که زیربنای مسجد با فضای پایگاه بسیج و کانون حدود ۲ هزار متر‌مربع است و در سه‌طبقه بنا شده است، اما وجه تمایز این مسجد که باعث شده جوانان بسیاری در آن حضور پیدا کنند، کتابخانه بزرگ آن است.

سیدجواد خرم کتابخانه مسجد را یکی از بهترین فضا‌های کاربردی این مکان می‌داند و می‌گوید: جذب جوانان با آگاهی صورت می‌پذیرد. زمانی‌که ساختمان مسجد را می‌ساختند، به مهندسی که مسئول بود، گفتم پی‌ریزی بنا را محکم کنند؛ چون قرار است اینجا کتابخانه بزرگی بنا کنیم. الان سالن مطالعه‌ای داریم که جوانان و نوجوانان خیلی از آن استقبال می‌کنند. ما معتقدیم مسجد باید پایگاه فرهنگی باشد تا بتواند برای جوانان کار فرهنگی انجام دهد.

او می‌گوید: کتابخانه مسجد با بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب متنوع و پانصد متر مربع مساحت هر روز پذیرای افراد کتابخوان محله آب و برق است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
04:00